Audio Zahid Hamidi Sebut DAP dan Anwar Tersebar !!!

An audio recording of Umno president Ahmad Zahid Hamidi purportedly briefing fellow party leaders on cooperating with arch-rivals in Pakatan Harapan (PH) has been making the rounds in several online political discussion groups including on popular mobile messenger platform WhatsApp.

Sources in Umno who alerted MalaysiaNow to the recording believe that it is genuine, saying it was part of a discussion during a meeting of the Umno Supreme Council in Janda Baik, Pahang, last month.

MalaysiaNow could not immediately verify the claim.

But when contacted, an aide to Zahid said he was aware of the audio file although he had no knowledge of its authenticity.

In the audio clip, which lasted a little over one and a half minutes, a voice identical to that of Zahid is heard referring to a conversation with Teluk Intan MP and DAP deputy secretary-general Nga Kor Ming.

“I told Nga Kor Ming, you must abide by these four items in the constitution. One, Islam as the religion of the federation, the status of Malay rulers, the special privileges of the Malays, and Malay as the national language. He made a media statement,” it said.

It then made reference to another DAP leader, the party’s organising secretary Loke Siew Fook, adding that he too had released a media statement to state a lack of objection to the four constitutional provisions.

The man then referred to the rare unity between Umno and PH assemblymen in Perak in bringing down Bersatu’s Ahmad Faizal Azumu as menteri besar last December.

He said Umno could form an alliance with Anwar Ibrahim, who leads the three-party PH alliance made up of PKR, DAP and Amanah.

“He went to jail twice. Assuming his actions are clean, but as for his relationship with God, we don’t know… I have never seen,” the man said, before the audio file ended.

A source said the audio was just one of several parts of a recording of Umno’s Janda Baik meeting, where the party decided not to work with Bersatu at the next general election.

Zahid and former prime minister Najib Razak, both of whom were Anwar’s allies when the latter was climbing the political ladder in Umno in the 1990s, have been at the forefront of efforts to get Umno to work with the PKR leader.

In October, MalaysiaNow revealed the contents of a letter by the duo to the palace, expressing their support for Anwar’s bid to topple Prime Minister Muhyiddin Yassin.

Zahid and Najib are among a group of Umno leaders who claim that their party has been sidelined by Muhyiddin from key government appointments.

Muhyiddin was sacked from his deputy prime minister’s post by Najib in 2015 over criticism on the latter’s handling of the 1MDB scandal.

He later joined hands with Dr Mahathir Mohamad to form Bersatu before toppling Najib in the 2018 election.

source Audio purportedly of Zahid endorsing DAP, Anwar surfaces (msn.com)

terjemahan :

Rakaman audio Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi kononnya memberi taklimat kepada rakan pemimpin parti untuk bekerjasama dengan pesaing utama dalam Pakatan Harapan (PH) telah membuat pusingan dalam beberapa kumpulan perbincangan politik dalam talian termasuk di platform pesanan ringkas mudah alih WhatsApp. Sumber-sumber dalam Umno yang memberi amaran kepada MalaysiaSekarang dalam rakaman itu percaya bahawa ia benar, mengatakan bahawa ia adalah sebahagian daripada perbincangan semasa mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Janda Baik, Pahang, bulan lalu.

MalaysiaNow tidak dapat mengesahkan tuntutan tersebut dengan segera. Tetapi ketika dihubungi, seorang pembantu Zahid mengatakan bahawa dia mengetahui fail audio itu walaupun dia tidak mengetahui kesahihannya. Dalam klip audio yang berdurasi lebih kurang satu setengah minit itu, suara yang serupa dengan suara Zahid didengar merujuk kepada perbualan dengan Ahli Parlimen Teluk Intan dan Timbalan Setiausaha Agung DAP Nga Kor Ming. “Saya memberitahu Nga Kor Ming, anda mesti mematuhi empat perkara ini dalam perlembagaan. Satu, Islam sebagai agama persekutuan, status raja-raja Melayu, hak istimewa orang Melayu, dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Dia membuat kenyataan media, ”katanya.

Ia kemudian merujuk kepada pemimpin DAP yang lain, setiausaha penganjur parti itu Loke Siew Fook, dan menambahkan bahawa dia juga telah mengeluarkan kenyataan media untuk menyatakan kurangnya keberatan terhadap empat peruntukan perlembagaan. Lelaki itu kemudian merujuk kepada perpaduan yang jarang berlaku antara ADUN Umno dan PH di Perak dalam menjatuhkan Ahmad Faizal Azumu Bersatu sebagai menteri besar Disember lalu. Katanya, Umno boleh membentuk pakatan dengan Anwar Ibrahim, yang memimpin pakatan PH tiga parti yang terdiri daripada PKR, DAP dan Amanah. “Dia masuk penjara dua kali. Dengan anggapan tindakannya bersih, tetapi untuk hubungannya dengan Tuhan, kita tidak tahu… saya tidak pernah melihatnya, ”kata lelaki itu, sebelum fail audio berakhir.

Satu sumber mengatakan bahawa audio itu adalah salah satu daripada beberapa bahagian rakaman pertemuan Janda Baik Umno, di mana parti itu memutuskan untuk tidak bekerjasama dengan Bersatu pada pilihan raya umum akan datang. Zahid dan mantan perdana menteri Najib Razak, yang kedua-duanya adalah sekutu Anwar ketika yang terakhir ini menaiki tangga politik dalam Umno pada tahun 1990-an, telah berada di barisan hadapan dalam usaha untuk membuat Umno bekerjasama dengan pemimpin PKR.

Pada bulan Oktober, MalaysiaNow mendedahkan isi surat oleh duo itu ke istana, menyatakan sokongan mereka terhadap tawaran Anwar untuk menjatuhkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. Zahid dan Najib adalah antara kumpulan pemimpin Umno yang mendakwa bahawa parti mereka telah diketepikan oleh Muhyiddin dari pelantikan utama kerajaan. Muhyiddin dipecat dari jawatan timbalan perdana menteri oleh Najib pada tahun 2015 kerana kritikan terhadap pengendalian skandal 1MDB oleh pihak terakhir. Dia kemudian berganding bahu dengan Dr Mahathir Mohamad untuk membentuk Bersatu sebelum menjatuhkan Najib pada pilihan raya 2018.

link berita berkaitan

Audio mirip suara Zahid sokong DAP, Anwar tersebar – Malaysia Today (malaysia-today.net)

komen : Malaysianow ialah adik Malaysiakini….

tahun Feb 2020 audio zahid juga turut tersebar mahu bekerjasama dengan Mahathir

Pastikan audio Zahid tulen, baru kita boleh komen – Pemuda Pas (malaysiagazette.com)

Rakaman suara Zahid Hamidi: UMNO PAS akan bergabung dalam satu pakatan politik baru bersama Mahathir – Bing video

Kita tunggu apa akan berlaku selepas ini.

Dulu Mahathir tumbang selepas audio tersebar adakah selepas ini Muhyidin juga akan tumbang ??

Jatuh Muhyidin jatuh Mahathir…orang yang mahu menghancurkan UMNO kali kedua selepas berjaya kali pertama 1988…

Cukuplah Melayu diperbodohkan oleh Mahathir dan penerus legasinya Muhyisin. Mungkin masanya harta negara trillion dollar yang dirompak perlu dipulangkan ke Malaysia demi rakyat.

Kekayaan luar biasa anak-anak Tun Dr Mahathir – part 1 – Malaysia Today (malaysia-today.net)

Leave a comment